Κατεβάζει ταχύτητα η κατανάλωση: Από πού κόβουν οι Έλληνες για να «βγει ο μήνας» Ημερομηνία:
24/5/2025, 19:56 - Εμφανίσεις: 12
Η κατανάλωση χαμηλώνει ταχύτητα, καθώς τα νοικοκυριά παραμένουν πιεσμένα από την παρατεταμένη ακρίβεια.
Το λιανεμπόριο το πρώτο τρίμηνο του 2025 επισήμανε αναιμική ανάπτυξη, με οριακή αύξηση τζίρου 0,6% σε σύγκριση με το πρώτο τρίμηνο του 2024.
Αν λάβουμε υπόψιν ότι το ίδιο διάστημα ο μέσος πληθωρισμός κινήθηκε με τετραπλάσιο ρυθμό (2,6%), έχουμε σαφείς ενδείξεις ότι υπάρχει περιορισμός στον όγκο της κατανάλωσης, λόγω μείωσης της αγοραστικής δύναμης.
Σε απόλυτους αριθμούς ο τζίρος του λιανεμπορίου αυξήθηκε περίπου στα 16,16 δισ.
ευρώ, εκ των οποίων σχεδόν τα 10 δις.
σχετίζονται με τρόφιμα, οχήματα και καύσιμα.
Σε σύγκριση με το τελευταίο τρίμηνο του 2024, όπου περιλαμβάνεται όμως και τις χριστουγεννιάτικες αγορές, έχουμε βουτιά στην κατανάλωση, με μείωση τζίρου -16,6% (έναντι -15,9% το 2024).googletag.cmd.push(function() { googletag.display("300x250_m1"); }); Ψωνίζουν από τα καλάθια Τα ανησυχητικά ίχνη όμως προκύπτουν από αλλού: Καταρχάς πάνω από τους μισούς κλάδους του λιανεμπορίου (οι 27 από τους 43 που καταγράφει η ΕΛΣΤΑΤ), σημείωσαν ετήσια μείωση τζίρου, ως και -14,6%.
Σε τριμηνιαία βάση σχεδόν όλες οι κατηγορίες λιανικών καταστημάτων είχαν βουτιά στο τζίρο τους, ως και -55%.
Αλλά και από τις κατηγορίες που είχαν αύξηση τζίρου, οι δύο κλάδοι με τη μεγαλύτερη ανάπτυξη ήταν τα μεταχειρισμένα είδη σε καταστήματα, με 30,7% και τα κλωστοϋφαντουργικά προϊόντα-ενδύματα-υποδήματα σε υπαίθριες αγορές.
Αυτό δείχνει ότι τα ελληνικά νοικοκυριά, πιεσμένα από την παρατεταμένη ακρίβεια, στρέφονται σε φθηνότερα προϊόντα για τις πιο ελαστικές δαπάνες (ρούχα, παπούτσια, λευκά είδη), ψωνίζοντας κυριολεκτικά από τα καλάθια.googletag.cmd.push(function() { googletag.display("300x250_m2"); }); Τα άπειρα ρουχάδικα, με μεταχειρισμένα ρούχα, πολλές φορές τριμμένα και πολυφορεμένα, εκτοπίζουν σταδιακά τα μικρά καταστήματα της γειτονιάς.
Αντίστοιχα, οι πάγκοι της λαϊκής και των πανηγυριών, που πουλάνε ως επί το πλείστον χαμηλής ποιότητας κινέζικα είδη ένδυσης-υπόδησης ή σπιτιού, «κόβουν» πελάτες α...